Skip to main content

Aktiva Seniorers resa till Lofoten

RESA AKTIVA SENIORER 23-27 MAJ

DAG 1          LULEÅ - NARVIK                23 MAJ

Vi startar från Luleå under morgonen, vi tar bensträckare längs vägen och i Kiruna äter vi en gemensam lunch och ser oss omkring. Resan fortsätter efter Nordkalottvägen - Sinnenas väg,  som anses vara en av världens vackraste vägar med utsikt över långa Torneträsk och en dramatisk fjällvärld. Övernattning och middag i Narvik. (L&M) - ca 52 mil. Boende: Scandic Hotel Narvik

DAG 2 FJORDKRYSSNING TILL TROLLFJORDEN 24 MAJ

Efter frukost börjar vår färd mot Lofoten. Håll kameran i beredskap för att fånga ögonblickets bilder av fåglar, fjällblommor, fiskodlingar, tunnlar och vägar som plötsligt verkar ta slut för att återigen dyka upp på andra sidan fjorden.

I Hanøy kliver vi av bussen för att istället färdas med båt sista sträckan till Svolvaer. Nu väntar en 3 timmar tur med båt till den vackra och världskända Trollfjorden. Under turen har vi stor chans att få se de mäktiga havsörnarna och få mata sjöfåglar. Ombord på båten serveras en värmande fisksoppa. Vi ankommer till Svolvaer, Lofotens ”huvudstad”  och checkar in på vårt hotell de två kommande nätterna. Fri tid att strosa i denna vackra stad finns, innan vi tillsammans äter en gemensam middag på hotellet. (F, L & M) - ca 25 mil. Boende: Thon Hotel Svolvaer

DAG 3          LOFOTEN, VIKINGAMUSEUM  25 MAJ

Frukost. Vi ägnar hela dagen åt att upptäcka sköna Lofoten. På ofattbart vackra vägar kör vi i långsam takt ut och in i dalar och havsvikar. Landskapet är en dröm för fotografen som efter varje vägkrök möter nya storslagna vyer. Fjordar med grönskimrande vatten och sylvassa fjälltoppar. Vi passerar vackert belägna fiskebyar och Rorbuer och besöker Vikingamuseet Lofotr där vi på lammkött som serveras med gräddfil och vikingabröd. På vägen tillbaka gör vi ett stopp i den idylliska fiskebyn Henningsvaer tiden är fri för var och en att på egen hand lära känna den genuina fiskebyn och kanske ta en fika på något av de mysiga caféerna. På kvällen äter vi en gemensam middag på vårt hotell. (F, L & M) - ca 15 mil. Boende: Thon Hotel Svolvaer.

DAG 4 SÖDRA LOFOTEN & BODÖ 26 MAJ

Frukost. Nu fortsätter vi med vår buss söderut genom ö-riket. Södra Lofoten erbjuder ofattbart vackra vägar som vi färdas efter i långsam takt. Vi gör stopp längs vägen och i det vackra Reine stannar vi för fri tid och lunchmöjligheter innan vi kliver ombord på färjan som tar oss från Lofoten, över Vestfjorden till fastlandet (ca. 4 timmar). Under överfarten är det inte ovanligt att man siktar val. Ombord finns ett urval av maträtter i lunchrestaurangen. I Bodö checkar vi in på vårt hotell och äter en gemensam middag.  Hotell: Scandic Havet. Ca 14 mil. (F,M)

DAG 5                     BODÖ-LULEÅ          27 MAJ

Efter frukost besöker vi Norsk Luftfartmuseum, ett av Norges största museer som innehåller både civil och militär flyghistoria. Lunch på individuell basis innan färden går mot Sverige, längs Silvervägen och i Arvidsjaur stannar vi för middag innan vi slutligen når kusten under kvällen. Ca 54 mil. (F,M)