Skip to main content

Status:
Fullt

Resdatum: 3-9/3 2019

Under några dagar upplever vi allt från världens högsta skyskrapa till de gamla guld- och kryddmarknaderna. Vi tar en tur ut till öknen, strosar på sanddynorna och besöker ett beduinskt läger där vi äter middag under en bar himmel.  Med sol, bad, golf och shopping är detta ett lockande resmål under de kalla svenska vintermånaderna. Följ med på en resa till det annorlunda och fascinerande Dubai!

Sök resa

Dagsprogram

Dag 1. 3 mars
Flyg från Luleå till Dubai via Arlanda. Vid ankomsten efter midnatt väntar vår buss för transfer till hotellet Hilton Garden Inn Al Mina**** som blir vårt hem de kommande dagarna.

Dag 2. 4 mars
Efter frukost möter vår lokalguide upp oss för en sightseeingtur där vi bekantar oss med denna annorlunda stad. Vi besöker bl.a. Dubai Museum som ligger i Al-Fahidi fortet från 1787. Muséet, som är mycket välgjort, ligger till stor del under marken och beskriver Dubais utveckling och historia på ett intressant sätt. Vi kom-mer att få se både gamla historiska delar av Dubai med de gamla vindtornen (en mycket tidig form av luft-konditionering), guld- och kryddmarknaderna samt överväldigande ultramoderna byggnader i stadens nya delar. Lunch äts på egen hand. Åter vid hotellet vid 16-tiden och resten av eftermiddagen är fri för egna ak-tiviteter innan vi på kvällen äter vi en gemensam middag på vårt hotell.

Dag 3. 5 mars
Även idag blir det sightseeing. Vi börjar dagen med en tur upp i tornet Burj Khalifa som med sina 828 meter och 163 våningar är världens högsta byggnad. Vi besöker också Dubai Marina och åker ut på den berömda ön Palmen. Turen avslutas med ett stopp på Mall of the Emirates för den som önskar, detta är ett enormt komplex med butiker, restauranger, hotell samt en inomhus skidbacke! Väl värt ett besök även för den som inte är så road av shopping. Vi gör en kvällstur till Dubai Mall. Här kan vi se de upplysta fontänerna som är Dubais mest besökta turistattraktion. Middag på individuell basis vid Dubai Mall.

Dag 4. 6 mars
Dagen är fri för egna aktiviteter, sol & bad osv. Stranden Jumeirah Beach är fin och bjuder på härliga salta bad och bakom stranden ligger höga skyskrapor på rad – en annorlunda strandupplevelse!

Dag 5. 7 mars
Fri förmiddag. Under sen eftermiddag väntar en spännande tur ut till öknen. Vi färdas över sanddynerna med jeepar fram till ett beduinläger där vi avnjuter en arabisk middagsbuffé, under bar himmel. Efter mid-dagen ges tillfälle att pröva på att rida på kamel eller kanske röka vattenpipa, shisha.

Dag 6. 8 mars
Fri dag att göra Dubai en sista gång. Under sena kvällen hämtar bussen oss för att ta oss ut till flygplatsen.

Dag 7. 9 mars
Ankomst till Luleå under förmiddagen.

Hotell

Hilton Garden Inn Al Mina

Hilton Garden Inn Dubai Al Mina**** Hotellet ligger nära Sheikh Zayed Road, Jumeirah Kite Beach, Port Rashid, Dubai Maritime City och Dubai downtown. Hotellet har en 24-timmars roomservice och en tak...